Daarom moeten we vaker wandelen

Dagelijks een rondje lopen, daar knapt iedereen van op. En als er één activiteit is welke je overal en altijd kunt doen en goed is voor je hart, bloedvaten, spieren, gewicht dan is het wel wandelen. Bijkomend voordeel: het kost niets. Dus trek goede schoenen aan en ga dagelijks 30 minuten wandelen. Moet te doen zijn, toch?

  • Gewicht
    Heb je na een lange werkdag geen energie meer om te gaan fitnessen? Maar je wilt eigenlijk wel bewegen en op je gewicht letten? Dan is het ideaal om een wandeling te maken. Wanneer je in een goed tempo doorloopt, je kunt nog praten maar zingen is moeilijker, verbrand je zo’n 240 kilocalorieën per uur. Alleen wandelen is uiteraard niet voldoende om een bepaald streefgewicht te halen. Hiervoor zal je ook goed op je voeding moeten letten. Maar door elke dag een stuk stevig te gaan wandelen, verbrand je wel calorieën zonder je spieren al te veel te belasten.
  • Hart en bloedvaten
    Wanneer je beweegt, moet het hart meer moeite doen om het bloed door je lichaam te pompen. Door regelmatig te trainen / stevig te wandelen, zal je hartspier steeds sterker worden. Je bloed zal gemakkelijker door je lichaam worden gepompt. Bijkomend voordeel: je bloed wordt beter verspreid langs je maag en darmen, wat je spijsvertering bevorderd.
  • Goed voor je botten en kraakbeen
    Bij het wandelen gebruiken we spieren en belasten we botten en kraakbeen, en dat alles met relatief weinig inspanning. Onze botten bestaan uit cellen die voortdurend worden afgebroken en aangemaakt. Als het goed is, is er een evenwicht tussen de afbraak van oud botweefsel en de aanmaak van nieuw. Worden er naar verhouding te weinig nieuwe botcellen aangemaakt, dan verliest het bot stevigheid. Door de botten goed en regelmatig te belasten, blijven ze sterk. Daarnaast is wandelen ook goed voor je kraakbeen. Tussen je botten en gewrichten zit elastisch weefsel, dit noemen we kraakbeen. Dit kraakbeen bestaat uit met water gevulde cellen. Kraakbeen dat weinig wordt belast, verliest water en wordt daardoor dunner. Hierdoor kun je last krijgen van pijnlijke en stijve gewrichten. Van bewegen, bijvoorbeeld wandelen, blijft je kraakbeen stevig.
  • Mentale gezondheid
    Fysieke voordelen zijn erg belangrijk, maar wandelen (stevig tempo) geeft ook je mentale gezondheid een boost. Begin de dag met een frisse wandeling of maak na een drukke dag je hoofd leeg tijdens een wandeling. Wanneer je beweegt komt er een stofje vrij, endorfine. Endorfine is een zogenaamde stemmingsversterker, door een chemische reactie die plaatsvindt in de hersenen kom je in een betere stemming. Endorfine zorgt ervoor dat je je rustig en lekker voelt.
  • Ook niet onbelangrijk: het is heel goed voor je humeur. Zeker als je met iemand samen loopt.

Leave a Reply